С множество неточности, свързани с документацията и съгласуването с археолози, решения за пътеки върху антични зидове, неподходящо осветление и табели, НИНКН иска преработка на проекта за най-знаковия за Пловдив обект
Категорично против поставянето на ограда, която да ограничи достъпа до Небет тепе е екипът от НИНКН, взел решение за съгласуването на проекта за знаковия за Пловдив обект. Две части от проекта са върнати за преработка, съобщиха днес официално от институцията, като в писмо до местната власт и до Министерство на културата са изложени множество пропуски и неточности. Много от тях са свързани с научния подход към реставрацията на обекта, други с проектните решения – откъде да минават алеи, избор за осветление, табели и др. подобни, като сред тях е и несъгласие с поставянето на ограда около обекта.
„Заданието на обекта не поставя изискване за поставяне на ограда“, коментират от НИНКН. Акцентира се на това, че освен ненужно ограничаване на свободния достъп на жителите на града до мястото се създава и друг визуален образ на историческия паметник. „Включването ѝ към този момент е недопустимо“, категорични са от института.
Съществен пропуск е невключването на извършените археологически проучвания в проекта от 2016-17 година от археолог София Христева. В отразеното в проекта заснемане не са отбелязани периодите и различните извършени досега реставрационни работи.
В парковото решение проблемните моменти са свързани с алейната мрежа, осветление и табели. Алейната мрежа минава през антични зидове, не е отразена запазена антична улица, а метална пасарелка стъпва върху най-стария запазен зид в „пълен разрез с принципите на експониране“. Спорно е решението за изграждане на поликарбонатно покритие над хранилището в съседна част на обекта. Според НИНКН не може да се даде и решение за избора на материали и шарки на настилките поради липса на мостри, като се подчертава, че „допълнителното внасяне на камък е рисково решение“.
Критики има и към 15-те информационни табели, които са предвидени в обекта. Неподходящи са и решенията за художествено осветление, което създава неточни акценти в археологическия обект. Не може да се даде оценка и на идеята за „Дирижирано осветление“, тъй като става дума за програмиран блок (през месеците на обсъждане се коментира, че това осветление ще е подобно на „Звук и светлина“ на Царевец във Велико Търново), а НИНКН не може да даде становище, ако няма яснота за конкретното програмирано решение.
В заключение в писмото от НИНКН пишат:
„Проектите по част „Електрическа“ и част „Благоустрояване“ за подобект 1/2 и следва да се преработят. Проектантите могат да ползват безвъзмездно материалите за Небет тепе, изготвени в рамките на курса за опазване на недвижимото културно наследство, провеждан съвместно с Екол дьо Шайо. С оглед на по-добра оперативност, тези части могат да бъдат представени за съгласуване допълнително на по-късен етап, но преди започване на съответните дейности.
В проектите по част „Заснемане, проучване и патология“ следва да се нанесат патологията, периодизацията и извършените предишни намеси. Проектите по част „КРР, социализация и експониране“ следва да отразят предвидените КРР, в представените силуети и планове.
Тяхното отсъствие означава липса на проект, по които да се проследят и впоследствие приемат изпълнените консервационно-реставрационни работи.
В част „Технология“ следва да се дадат рецепти за различни видове разтвори за зидане, префугиране и запечатка, съответстващи на намерените оригинални такива, съобразени с различните периоди на изграждане и техники на градеж на археологическите структури.
На основание казаното по-горе, следва да допълните представената документация и в двете ú части със заверка от археолога-проучвател.“
Писмото е изпратено в петък до зам.-кмета по култура Пламен Панов. През март 2020 предходният проект отново не бе съгласуван поради неточности, като сега отново е нужна преработка.
Извън неточностите в писмото изрично се подчертават и позитивни страни – няма „доизмисляне“ на нови структури и надстрояване, каквато практика се наложи в последните години в България. За окончателно одобрение, обаче, трябва да се поправят описаните грешки.
Ето и цялото писмо:
С вх. № 0800-4871 от 12.08.2021 г. и вх. № 0800-4869 от 12.08.2021 г. в НИНКН са представени за съгласувателно разглеждане проект в 2 части, озаглавени съответно „Археологически комплекс Небет тепе – консервация, реставрация и експониране” и „КРР на Източен крепостен зид и реконструкция на елементите на техническата инфраструктура и благоустрояване на подходи по ул. „К. Муравенов” и ул. „Юнашка”.
Проектът е изработен на основание Планово задание за актуализация и допълване на инвестиционен проект за „Консервация, реставрация и експониране на Археологически комплекс „Небет тепе”, УПИ ІІ 519.1055, 519.963, 519.1032, зеленина и археология, кв.118, СГЧ, гр. Пловдив”. Плановото задание е съгласувано със становище на МК изх. № 33-HH-335(19) от 05.03.2020г. и съдържа разделите:
- Кратка историческа справка
- Данни за съдържанието на предишния проект
- Статут на обекта
- Юридически статут и собственост
- Цел на проекта
- Територия и обхват на проекта
- Съдържание на псд
- Нормативна уредба
В раздели от І до ІV и от VІ до VІІІ са описани приложения и предварителни данни, които възложителят предоставя на изпълнителя, за подпомагане работата по обекта.
Раздел V формулира основната цел на проекта – подчертаване значимостта на обекта, обичайна обща формулировка, развита по-нататък с конкретни изисквания.
По отношение изпълнението на отделните задачи, поставени в заданието, се констатира следното:
Изпълнени са изискванията за консервация и реставрация без хипотеза, обзор и запазване на извършените до момента КРР, запазване на теренната характеристика, денивелация и пейзажна специфика, благоустрояване без намеса в дълбочина, рехабилитация на подходите, осигуряване на информационни елементи и градско обзавеждане.
В рамките на възможното и допустимото е осигурена автомобилна и пешеходна достъпност, включително за хора в неравностойно положение.
Значително е редуцирана обслужващата сграда.
Констатирани непълноти и проблеми
Не е изпълнено съществено изискване за включване на разкритията от 2016-2017г., те са представени предимно като заснемане. Обобщената схема за периодизация на археологическите градежи и структури е изработена с използване на различни сигнатури в частта на проекта от 2010 г. и допълнително проучената част в периода 2016-2018 г.
Проектът не е съгласуван от археолога, получил разрешение за извършване на археологически проучвания, съгласно чл. 169, ал. 2 от Закона за културното наследство, за което археологът София Христова (заб. ред. всъщност Христева) е сигнализирала с писмо до НИНКН, вх. № 0800-3522(7) от 30.09.2021 г. В тази връзка не може да се отчете като изпълнено и изискването на заданието за „обзор с доизясняване на периодизацията на всички елементи (археологически структури) на комплекса”, още повече, че двете части (по-рано и по-късно проучените) са представени с неуеднаквени понятия.
ЗАСНЕМАНЕ
В проекта по част „Заснемане, проучване, патология“ – „Археологически комплекс Небет тепе – консервация, реставрация и ескпониране“, е представено графично заснемане без надлежно отразена патология и без нанесено проучване (периоди и извършени по-ранни реставрационни намеси). Няма описание на различните видове строителни разтвори от различните периоди на градеж. Няма направени изследвания на съставите на отделните разтвори.
Не е коментирано конструктивното състояние на Източната крепостна стена, която е и подпорна стена и по която има множество пукнатини и обрушвания.
ПРОЕКТНИ РЕШЕНИЯ:
В проекта по част „Консервация, социализация и експониране“, в приложената графична част, не са отразени описаните в записката консервационно-реставрационни работи, които да отчитат специфичните изисквания към реставрацията на отделните участъци и съответно към експонирането на отделните периоди.
По отношение на включването на най-късно проучената част не са изследвани и документирани:
- отделните техники на градеж и съответно няма указания в проектната част за начина на експониране на различните строителни периоди;
- липсата на координация с РАМ – Пловдив е довело до непълнота в проекта.
По отношение на изискването за „Частични сондажи за изясняване на хронологията на източната стена”, то следва да се адресира към фазата на изпълнение на обекта.
В проекта по част „Паркоустройство и благоустройство“ се предлага изграждането на нова алейна мрежа с настилки от павета, каменни плочи и трева върху РЕ-HD мрежа. Решението е крайно неподходящо предвид факта, че не се съобразява със съществуващите на терена археологически дадености:
- алейната мрежа минава през антични зидове;
- не се взима под внимание трасето на запазена антична улица;
- изгражда се метална пасарелка, стъпваща върху най-старата крепостна стена, в пълен разрез със заданието за проектиране и принципите на експониране;
- на фона на изцяло откритите археологически структури, изграждането на защитно покритие от поликарбонат и метална конструкция върху зърнохранилището е спорно решение;
- не са достатъчно мотивирани, както решението на алейната мрежа, така и избора на материали за настилките. Изборът на паважна настилка е дискусионен. Допълнителното внасяне на камък в зоната на археологическите структури – каменни алейни настилки и подпорни стени от габиони, е рисковано решение. Не са представени мостри, размери, начин на редене, цветове и необходимите детайли, за да може да се даде становище;
- сигнатурите на различните типове алейна мрежа и габиони са сравнително близки и нечетими по представените чертежи;
- информационните табла, общо 15 броя, в зоната на археологическия комплекс, се поставят на метални стойки с височина над терена 1,44 метра и са с бетонови фундаменти с размери 50х50х20 см. Не е ясно дали е направено изследване за визуалното им въздействие и участие в общия силует. Проектирането на информационната система като общо не е съобразена със спецификата на комплекса.
В проекта по част „Електрическа“ за подобект 1/2 изискването за осигуряване на „Дирижирано осветление и маршрут” не може да бъде оценявано на фаза проект, тъй като предполага включване на програмен блок. Предвид отсъствието на текстове относно тези методи на експониране в ЗКН, е препоръчително приемането на този вид представяне на комплекса да се извърши след демонстрация на място с участието на специалисти и експерти, определени от Министерство на културата и РАМ, но за да се изпълни това изискване, следва да се предвиди програмен блок и съответното окабеляване още в проектна фаза.
Не е убедително предложеното осветление с тела тип „Паве“ и тип „Луна“ за вграждане в земя, разположено по пешеходните пътеки – общо 639 броя осветителни тела. Този начин на осветяване, създава линеарни, разположени на преден план, нехарактерни за обекта геометрични фигури, които ще възпрепятстват експонирането и възприемането на оригинала. Предложеното равномерно осветяване на крепостните стени и кули отвътре и отвън не създава акценти и също не улеснява прочита.
Заданието не поставя изискване към проекта за изграждане на ограда. Оградата създава друг образ и начин на функциониране на комплекса, като ограничава сдвободния достъп на жителите на града. Включването ѝ в проектната документация на този етап е недопустимо.
За нуждите на охрана на обекта е допустимо изграждане на видеонаблюдение.
Не е представена „Количествена сметка“ по нито една част.
Проектът не е изработен в необходимата пълнота, съгласно Наредба №4 от 21 декември 2016 г. за обхвата и съдържанието на документации за извършване на консервационно-реставрационни дейности на недвижими културни ценности.
Проектите по част „Електрическа“ и част „Благоустрояване“ за подобект 1/2 и следва да се преработят. Проектантите могат да ползват безвъзмездно материалите за Небет тепе, изготвени в рамките на курса за опазване на недвижимото културно наследство, провеждан съвместно с Екол дьо Шайо. С оглед на по-добра оперативност, тези части могат да бъдат представени за съгласуване допълнително на по-късен етап, но преди започване на съответните дейности.
В проектите по част „Заснемане, проучване и патология“ следва да се нанесат патологията, периодизацията и извършените предишни намеси. Проектите по част „КРР, социализация и експониране“ следва да отразят предвидените КРР, в представените силуети и планове. Тяхното отсъствие означава липса на проект, по които да се проследят и впоследствие приемат изпълнените консервационно-реставрационни работи.
В част „Технология“ следва да се дадат рецепти за различни видове разтвори за зидане, префугиране и запечатка, съответстващи на намерените оригинални такива, съобразени с различните периоди на изграждане и техники на градеж на археологическите структури.
На основание казаното по-горе, следва да допълните представената документация и в двете ú части със заверка от археолога-проучвател.
Арх. Петър Петров
Директор на НИНКН
Съгласувал: Невена Ранчева, н-к отдел, д.ИРНДАФ
Петър Петров много хубаво предлага наготово работата на студентите от Екол дьо Шайо.. а питал ли е някой от тях дали са съгласни точно той да се разпорежда с труда им като със свой, когато му скимне?
Да, да, прав е Петър Петров, много хубаво го е написал, а пък Караколев много хубаво го е преписал без каквато и да е редакция…
Пита се, обаче, в задачата: шеще ли Петров да напише същото, ако проектът беше на на Пройкова, а на някое негово протеже – негово или на жена му, Петкана Бакалова?
Просто дойде архитект Петров и поредното творение на баба Пройкова запецна. А колко хубаво беше, когато Петров го нямаше и беше влязла под кожата на Мамин Ваньо.
Да не би да не е (цит.): „беше влязла под кожата на Мамин Ваньо…“ влязла и под кожата на баскетБОЛНИЯ мозъклия дето разчита на ЗАМ- П.П. да го подпира по Култура, Торизам и АРХИУЛОГИЯ?
Че той й се закле във вярност, горкият, пък от друга страна обвини „наш’то момче ф Института“ в „недостойно за пловдивчанин“ поведение.
Не си дава сметка на какви огромни национални отговорности се е нахендрил Петров и все още го третира по махленски =наште/ваште= сякаш …Народна Топка
Чували сме че Пройкова от Бургас е станала пловдивчанка при брака си с инж. Русинов.
Ахрянов даже не е бургазлия, навлекът, което следва да се забележи при честен Конкурс за Главен Архитект от КАБ и САБ
Яснота по темата на статия не намираме ако озлобени доценти хулят академиците от БАНда или калят ландшафтните архимандр.
Общественото мнение се очертава, а и моделира чрез два бутона плюс-минус с които всеки читател лесно подкрепя или не. Такова улеснение имат даже парцали като Марица, Пловдив-он-лайн и Фрогнюз. Тук често намираме важни за града дискусии, та…
Да допълня, че друго улеснение имат когато на първа страница под заглавията до датата автоматично се нанасят колко
1.Гледания / отваряния / хитове има това заглавие
2.Колко коментари е предизвикало
(Донякъде виждаме това в табличката Най- Нови / Коментирани / Четени – което обаче не е толкова прегледно, пък заема повече, ценно пространство)
Ей, Дики, архитектино всичкознайко, ти верно си тежко акцентуиран. Просто си неспасяем!
Дали г-н Георгиев е прав можеше лесно да разберем ако имаше бутон за оценка (+-) от читателите под всяка реплика или статия – както в ПловдивОн-ЛАЙНА от където той идва.
Там от амбразурите дежурни 24/7 четници се взаимно надпопържат без връзка с темата на статията и трупат похвали.
Античният принцип PANEM ET CIRCENSES = ХЛЯБ И ЗРЕЛИЩА предполага свободен достъп на плебса =простолюдието= до амфитеатъра.
Свободен, сиреч безплатен.
По света тези обекти не ги „подобряват“ с просташки търгашески пречки заради жалки билетчета . . . мамин ИМПЕРИАЛист Тотев даже щеше да уплътни наоколо да не би да надничат безплатно, но го спряха.
Арх. Коларова направи анастилоза БЕЗ кошарата, някой друг изглежда е имал вдъхновение . . . ?
Този се сети че трябва най после да напише становище за което е задължен по закон а не да си измива ръцете преди 10 дни по медиите с археолога. Началника го е привикал на килимчето.
Щом публикувате дословно цялото становище от Института, то тогава преразказът от КараКАЛИНКА не е валиден и не се брои за „авторска публикация“.
Намерете си компетентен дипломиран архитект за Медията.
Да, Под тепето, вземете арх.Дики- Чикирики, че да миряса най- сетне!
Пловдив-Он-ЛАЙНА е „сайта“ в който без значение по кой въпрос взаимно един-друг се надпсуват. Там опитай.
Тук става четивно с критични реплики по същество между възрастни. Строги, но справедливи, които да спреш можеш само ако закриеш Медията (или с Цензура).
Щом нямаш възражения, това значи човекът е ПРАВ.
Не се отчайвай от безрезултатния напън да спреш критика, пийни още едно и си пусни турскио СЕРЕял.
Такава беше практиката последните 20 години. Калинки и некадърници ЗАЕДНО усвояваха едни пари. Дано това приключи скоро.
Защо такива некадеърни проектанти взимат пари???
Защото проекта на 90 годишната Пройкова е от преди 15 години леко напудрен
„Защо“ ли?
Тя крушката си има опашка:
Защо такива некадърни поръчващи се гелпят какви 3 три съвсем различни проекти в 1 една и съща кошница струпват в Института и глуповато очакват светкавични аплодисменти и …одобряване? Култ/Архео/Турист/Сергиджията ЗАМ- П.П. да не би да не взима пари? Дето праща за одобрение недобри съчинения пък после се оплаква, че го бавят? Същият дето задейства производствените мощности за бетонни „антични“ колонади без да има автентични находки за анастилоза? (Източната Порта!) Оня с динозаврите, НовоСелските?